Fremtidens detail: Fysiske butikker, showrooms og oplevelsesformater
- Butikker
- detail
- DetailFokus
Fysiske butikker har bevist deres berettigelse, showrooms vinder frem, discountsektoren i dagligvarebranchen oplever boom og bæredygtighed fylder tiltagende. Det var nogle af hovedpointerne til EDC Erhverv Poul Erik Bechs nyligt afholdte, velbesøgte inspirationsmøde, hvor fremtrædende aktører inden for retail var inviterede til at fortælle om aktuelle tendenser og fremtidens detailhandel på Salling Rooftop i Aarhus.
EDC Erhverv Poul Erik Bech afholdt inspirationsmøde på Salling Rooftop i Aarhus om fremtidens detailhandel, hvor Miele, Roccamore og Salling var inviterede som oplægsholdere i slutningen af august 2022. Retailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus, Frank Heskjær, vært på arrangementet, siger:
”Det var en stor succes med tre meget aktuelle og spændende oplæg med efterfølgende netværk over lidt mad og drikke. Der var et godt fremmøde, og vi fik gode samtaler om erfaringer fra detailbranchen. Vi vendte bl.a., hvordan dagligvarebranchen fik et boom under Corona, som har betydet vækst for bl.a. Netto, Rema, Coop 365, ALDI og Wolt, og hvordan særligt discountsektoren er under heftig udvikling med investeringer i nye, opdaterede koncepter. Derudover har branchen over hele linjen et tiltagende fokus på bæredygtig produktion, transparens og re-use i takt med, at det bliver et krav fra flere og flere forbrugere.”
”Post Corona har vi fundet ud af, at vi ikke kan undvære den fysiske detailhandel. Mod alles forventning boomede branchen i krisen, og det er blevet endnu tydeligere, at detailhandel med fx showrooms, som giver en nærværende oplevelse, tiltrækker kunder. Den tendens havde vi særligt fokus, da mange af de fremmødte ønskede inspiration til, hvordan man som retailer giver de besøgende mere, end de forventer og dermed sikrer sin relevans. Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på arrangementet, så det er uden tvivl noget, vi kommer til at gøre igen en anden gang.”
Premium butiksoplevelse og salgskanal
Hvidevare-giganten Miele var blandt de inviterede oplægsholdere til arrangementet. Miele er et godt eksempel på den nyere trend, hvor showrooms og oplevelsescentre i højere grad kombineres med en fysisk butik som erstatning for en udelukkende bundlinjedrevet butik. Sidste år åbnede Miele bl.a. et smukt 500 m2 showroom, butik og trænings- og oplevelsescenter på en fantastisk placering på Lille Torv 2 i Aarhus, som EDC Erhverv Poul Erik Bech formidlede udlejningen af.
Jesper Høglund, Head of Own Retail Nordics i Miele, der fortalte om virksomhedens strategi til informationsmødet, siger: ”Vores Own Retailstrategi er krystalklar og spiller en vigtig rolle på vores omnichannel-rejse. I vores Miele Experience Centre kan vi forklare produkternes mange fordele og kvaliteter, hvilket understøtter vores ambition om til enhver tid at skabe premium købsoplevelser med detaljeret rådgivning. I vores Experience Centre møder man et oplevelsesformat med udstilling af vores sortimentet af hvidevarer, pleje- og vaskemidler samt tilbehør, og vi kommer i stigende grad til at afholde flere events med fokus på produktpræsentationer og produktlanceringer.”
”Vi har desuden fokus på personalisering ved at inkorporere CRM i vores Own Retail for at forbedre kundeoplevelsen og udvikle loyalitet. Overordnet har vi en strategi om at vækste ved at ekspandere vores butiksnetværk og tænke butikkerne som salgskanaler og ikke blot showrooms og dermed øge salget og rentabiliteten.”
Catwalk og Cava Lounge
Det populære sko-brand Roccamore, der sælger behagelige, praktiske og smukke højhælede sko til kvinder, der vil frem i verden, deltog også som oplægsholder til inspirationsmødet. Roccamore har butikker i København, Lyngby, Oslo og er for nylig også repræsenteret i Aarhus med en 281 m2 stor butik på Store Torv, som EDC Erhverv Poul Erik Bech har stået for udlejningen af.
I overens med tendensen inde for detail bruger Roccamore de fysiske butikker til at skabe en særlig oplevelse for kunderne. Frederikke Amalie Antonie Schmidt, designer, ejer og kreativ direktør i Roccamore, fortæller: ”I indretningen gør vi meget ud af, at man kommer ind i et spændende skounivers med hyggelig stemning, så man får en oplevelse, når man kommer ned i butikken. I alle vores butikker har vi masser af spejle og en mini-catwalk, så kunderne kan se, hvordan de ser ud i fuld figur med de højhælede sko på. Det er virkelig noget vores kunder sætter stor pris på.”
”I vores nyeste Aarhus-butik kan man fx også tage en veninde under armen og købe en flaske bobler i butikken i vores Cava Lounge og prøve sko på catwalken, så man kan finde de helt rigtige sko. I nutidens detailhandel er det ikke nok at se butikken som et sted, hvor man bare kan gå ind og købe nogle sko. I stedet tænker vi Roccamore som et univers, hvor de fysiske butikker i samspil med vores onlinesalg er med til at gøre os relevante for kunderne, og det skaber genklang.”
55% af Roccamores omsætning er fra butikkerne, mens 45% er online, hvilket er rigtig pæne tal for en skobutik. 60% køber deres første par sko i Roccamores butikker, mens flere og flere efterfølgende køber online, da de så kender de flotte designs og behagelige sko.
’The Place to Be’
Salling, der er Danmarks største detailkæde med en stærk sammensætning af fysiske butikker og online web-shops, lagde med Salling Rooftop i Aarhus hus til arrangementet og deltog også som oplægsholder. Marianne Bedsted, adm. direktør i Salling, fortæller:
”I det aktuelle detailmarked er det altafgørende at kunne overraske kunderne med oplevelser ud over det sædvanlige, og det gør vi med underholdning, kunst og spektakulære udsigter. Vi ønsker at differentiere os med vores stormagasiner, og derfor har vi bl.a. lavet årlige julebegivenheder med lystænding og koncerter, hvor vi har haft mere end 10.000 besøgende i både Aarhus og Aalborg hvert år. Derudover er vores Salling ROOFTOPS et kerneelement i at nå vores ambition om at være ’the place to be’. Aalborg Rooftop er velbesøgt med plads til 1.000 gæster, bar, café og skywalk mere end 30 meter oppe i luften, og på samme måde er Salling Rooftop og Roofgarden i Aarhus en stor succes med 4,5 mio. besøgende siden åbningen i 2017. Det er alt sammen tiltag for at stå solidt i det aktuelle og fremtidens detailmarked.”